|
dalisz.hu |
2020.06.11 |
|
|
Mobilozz tanórán!!! |
|
|
Mindennapos osztálykép: A tanár magyaráz, a diákok hajlott háttal a pad alatt mobiloznak. A feszültség nő, a konfliktus kitapintható. A tiltás hasztalanságát felismerve az oktatáskutatók a tanári szemléletváltást sürgetik és a mobil eszközök használatát. Igen, a tanórán is!
Pontosan ilyen típusú oktatást segítő, egyéni előrehaladást biztosító pedagógiai alkalmazás a Tanlet is, amelynek bevezetése a közelmúltban indult meg a „Segítünk a tanulásban” pályázatnak köszönhetően. Az ötletgazda és egyben a Tanlet iskolai oktató program fejlesztését végző Dél-Alföldi Regionális Társadalomtudományi Kutatási Egyesület (rövidítve: DARTKE) együttműködő partnerek bevonásával kezdte meg a módszer tesztelését októbertől.
Persze oktatást támogató IT programokkal Dunát lehet rekeszteni, többségük azonban az órák színesítéséig jut. A Tanlet különlegessége abban áll, hogy úgy működik osztályszinten, hogy a tanári mobil eszköz egyfajta irányító és ellenőrző funkcióban részese a folyamatnak miközben a diákok egyéni ütemben és saját szintjüknek megfelelő mélységben haladhatnak az anyaggal. A tanárra nem ró többlet adminisztrációs terhet a program, egyből értékeli a rendszer a tanulói válaszokat, nem szükséges külön javítani a teszteket, hiszen látható az adatok összessége. A fejlesztők a londoni BETTShow-n is bemutatták az alkalmazást, ahol pozitív nemzetközi visszajelzéseket kaptak a módszer egyedisége miatt.
A mobil eszközre fejlesztett program nem egyes tantárgyakhoz, vagy tananyagrészekhez kapcsolódik, hanem kompetenciafejlesztő tulajdonságai miatt tartalmilag rugalmasan alakítható. Fejlesztői kutatók, pedagógusok és gyerekek. A diákok találták ki a figurákat és a játékosság is rájuk lett szabva, már alig várták, hogy legyen a következő Tanletes fejlesztő óra. A pedagógusokkal pedig a mintafeladatok készültek közösen a fejlesztési és teszt időszakban. A program újszerűséget kínál a diákok számára az iskolai megszokáshoz képest, a differenciálás lehetősége és az irányítás speciális kézben tartása pedig a tanároknak ad frissességet.
A program először az Új Esély Közhasznú Egyesület bevonásával Magyarbójban (Baranya megye) indult el októberben. Kiss Erzsébet szakmai vezető beszámolója szerint a kezdeményezés tanári fogadtatása pozitív. A pedagógusok felismerték, hogy az újszerűség vonzóbbá teszi majd az óráikat a gyerekek körében, kevesebb időt kell fegyelmezésre szánni, látható éppen ki hol akadt el, így közvetlenül biztosítható a segítség. 120 diák részvételével zajlik a módszer bevezetése, az eredményeket, a fejlődést az Katolikus Egyetemisták és Főiskolások Egyesülete kutatói folyamatosan vizsgálják és tesztelik.
A Tanlet alkalmazás használatát fejlesztői a 8-14 éves korosztály körében elsősorban csoportos foglalkozásokon (napközi, tanoda, tananyagrész összefoglalás, szünetek előtti időszakban az érdeklődés fenntartására) ajánlják tanári irányítás mellett. Egy-egy feladatcsomagra 20 perc minimálisan fordítandó. A Tanlet nem tananyaghelyettesítő, hanem az alap kompetenciák fejlesztését szolgálja. Szövegértés, problémamegoldó képesség, logika, együttműködési készség fejlesztő játékos feladatok követik egymást.
A Tanlet alkalmazás mobil telefonra és táblagépre készült, ingyenesen letölthető a Google Play áruházból és az App store-ból, valamint pedagógusok regisztrálhatnak további tartalomért a www.tanlet.hu oldalon.
A program megvalósulását az Európai Uniós társfinanszírozásban megvalósuló EFOP pályázat teszi lehetővé.
|
|
|
|
|